S.W.I.N.E.
Egy jabb magyar jtkrl szmolhatunk be magazinunk oldalain. A Channel 42 szrnyai alatt, a Stormregion fejlesztsben kszl S.W.I.N.E. egy humoros stratgiai jtk lesz, melyben a bks nyulak s a gonosz disznk hadserege kzd meg egymssal. A programot a nmet Fishtank Interactive adja ki, s elszr az idei E3-on kerlt bemutatsra a nyilvnossg szmra.
A trtnet szerint augusztus 3-n a Nemzeti Diszn Hadsereg a vezetjk, Aclagyar parancsra tlpte Rpafld hatrt, s a nyulak orszgnak nagy rszt kt ht alatt lerombolta. A vidm s bks nyulak fvrost is fenyegeti mr a tmads, a malacok ostrom al vettk ket. Egyetlen megmaradt eslyk a kicsiny hadseregkkel vgrehajtott gerillatmads, melyet a jtkos irnythat.
A S.W.I.N.E. egy vals idej taktikai-stratgiai jtk, melyben nem a tmegmszrlson lesz a hangsly. A jtkos egy kisebb ltszm csapattal indulhat majd neki a kldetseknek, az elvesztett egysgeket pedig jak vsrlsval ptolhatja, persze nem korltlanul. Mindkt llatfaj 12 klnbz egysggel rendelkezik, melyek mindegyike igen aprlkosan kidolgozsra kerlt. A srlt jrmvek fstlni kezdenek, a feladatok teljestse sorn pedig egysgeink fejlettsgi szintje is n, melyet a grafika vltozsa jelez (egyre tbb hbors nyom ltszik majd rajtuk).
A jtk egy igen szp 3D engine-re pl, mely a teljes trben val mozgst biztostja, s zoomolsi lehetsgnk is van. A kldetsek sorn folyamatosan vltozhat az idjrs, a kldetsek pedig klnfle felszn terleteken jtszdnak. A hanghatsok a jtk trtnetnek megfelelen igen mksak, csapatainktl folyamatosan hallhatjuk a visszajelzseket a parancsok vgrehajtsrl, vagy egy kis kijelzn lthatjuk az ellensg vezetjt, amint valami gnyosat zen neknk. Mindezt vicces kis animcik ksrik a kpernyn.
Mindkt faj rszrl 10 kldets vr majd rnk, de termszetesen nem maradnak ki a multiplayer lehetsgek se, mint pldul a Deathmatch, a Capture the Flag vagy a Destroy the Base. 10 kln tbbszemlyes plya lesz majd egy specilis hbors jtkmdhoz is.
Sajnos egyelre nem hoztak nyilvnossgra ennl tbbet a jtkrl, de bzunk benne, hogy hamarosan megsznik a hrzrlat, s esetleg a fejlesztket is megltogatva tbb informcit is megoszthatunk errl az oktberben megjelen jtkrl.
Az utbbi vekben egyre tbbszr kerl a boltok polcaira magyar fejleszts jtkszoftver, s egyre tbb nemzetkzileg ismert (s egyre inkbb elismert) hazai csapat tallhat mr orszgunkban. Ez v vgre a Stormregion llt el kzel msfl ves fejlesztse sorn elkszlt els jtkval, mely egy humoros alapra helyezett, 3D-s stratgiai program.
A S.W.I.N.E.-ban a nyulak (pontosabban a RABARMY) s a disznk (azaz a Diszn Nemzeti Hadsereg) hadseregnek hborjt irnythatjuk, sszesen 22 kldetsen keresztl. A szituci teht kellen tvol esik a valsgtl, azonban ez nem jelenti azt, hogy nem egy komoly stratgiai jtk kerlt volna a keznkbe. A szereplket leszmtva mindent ugyanolyan komolyan kell venni, mint a tbbi stratgiai jtkban.
A kt llathadsereg egy-egy kln kldetssorozattal rendelkezik. Ezek sorn csapatunkat folyamatosan visszk magunkkal, gy aztn klnsen vigyzni kell egysgeinkre, mert ha valamelyiket kilvik, azt mr nem ltjuk viszont a kvetkez plyn. A jtkbl teljesen kimaradt a stratgiai jtkok nhny lasst tnyezje, nevezetesen a bzispts s a kutats. Kezdetben egy nhny jrmbl ll csapattal indulunk, melyet a kldetsek eltt jak vsrlsval bvthetnk Az ehhez felhasznlhat „pnz” nem ms, mint a stratgiai pont, melyet a kldetsek sikeres teljestsrt kapunk.
Egysgekbl sokfle van, de azrt nem fogunk elveszni kzttk. A parancsnoki jrm feldertsre szolgl, s vele hvhatunk lgi segtsget egy-egy kivlasztott clpont ellen (ehhez persze nhny stratgiai pontot is fel kell ldoznunk). A tankokbl igen sokfle van, a gyors, de kis tzerej knny tanktl a raktavetn s a mozsrgyn keresztl a tankok ellen klnleges hatkonysggal bevethet specilis jrmig bezran. Szinte mindnek van valami specilis tulajdonsga is, az egyik pldul a fldbe tudja sni magt, s ilyenkor megn a vdelme, egy msik pedig gyors egymsutnban t raktt tud kilni. Az utnptlsbl hromfle van: lszer, zemanyag s javtkszlet. Ezeket utnfutk tartalmazzk, melyeket vontatautk szlltmnyozhatnak a megfelel helyre. Egyszerre egy jrm szedhet magnak egy-egy ilyen tartalkbl. Van mg aknarak is, mellyel kellemetlen meglepetseket okozhatunk a felnk kzeled ellensgnek. Mindegyik egysgnek valami vicces neve is van, mint pldul a nyulak pnclautjt Kislbnak, nagyobb tankjt Nagylbnak hvjk, az aknarak pedig a Kuks elnevezst kapta.
Vsrls sorn extra dolgokat is szerelhetnk a jrmvekre, kezdve az extra zemanyagtl s muncitl az extra pnclzatig. Ezek plusz tapasztalati pontba kerlnek, de javtanak hatkonysgunkon. A kldetsek sorn eredmnyes egysgeink az RPG jtkok karaktereihez hasonlan szintet is lphetnek, mellyel prhuzamosan javul vdelmk s egyb tulajdonsgaik.
Csapatunkat a kldetsek kzben is bvthetjk. Ez ktfle mdon lehetsges. Pontjainkbl rendelhetnk j egysget, melyet egy helikopter szllt az ltalunk kijellt helyre. Utnptlsunkat pedig kiegszthetjk az ellensgtl elfoglalt terleteken nha fellelhet utnfutkkal.
A kldetsek fokozatosan nehezednek, s ezzel prhuzamosan a plyk mrete is igencsak megn, gy az els prat leszmtva egy-egy kldets teljestse hossz rkig is eltarthat. rdemes elszr a nyulak, majd utna a malacok kldetseit vgigvinni, mivel a nyuszik feladatai sokkal egyszerbben – tulajdonkppen 1-2 gyakorl kldetssel – kezddnek. A helysznek vltozatosak, jrhatunk erds terleteken, vrosokban, vagy sivatagi olajmezkn, de akr havas tjakon is, ahol nem lnctalpas egysgeink kiss csszklnak is. Ezek mindegyike szintn aprlkosan kidolgozsra kerlt, a vros szln dvzl tblt tallunk, a ftren templom s szkkt ll, a sivatagban pedig nylfej szfinxet tallhatunk.
Az irnyts a stratgiai jtkok kedvelinek igazbl nem nyjt klnsebb nehzsget. Szinte minden funkcit megtallunk, amire szksgnk lehet, s ami valaha stratgiai jtkban szerepelt. Hadseregnkbl klnll csapatokat hozhatunk ltre, melyek kztt a szmbillentykkel gyorsan vlthatunk, egyszeren kivlaszthatjuk az sszes azonos tpus jrmvet, s akr pontos tvonalat is tervezhetnk az n. waypointok lehetsgnek segtsgvel. Mivel a teljes jtk 3D-s, nagy segtsget nyjt a plya forgatsnak s a kamera ltszgnek lehetsge is, st, mg zoomolni is lehet.
A grafika llegzetelllt, mind az egysgek, mind a krnyezet kidolgozottsga igen alapos. A harci jrmvek ahogy lpnek elre egy-egy szintet, grafikailag is megvltoznak, egyrszt egyre kopottabbak lesznek, ahogy egyre tbb kldets ll a htuk mgtt, msrszt pedig rangjelzsk is megjelenik rajtuk. Radsul mozgs kzben mg a kis antennjuk is ide-oda hajlong az autknak. A tjbl taln a legszebb a vz megvalstsa, mind a norml folyk vagy tavak esetben, mind a vzesseknl igen ltvnyos, amit lthatunk. Jrmveink porozva szguldanak a plyn, gyors irnyvltoztatskor farolnak, lnctalpainak nyoma pedig kis ideig lthat marad. Olyan apr rszletekre is felfigyelhetnk, mint hogy raktk helyett nha rpk vagy makkok szllnak a levegben. Mindemellett mindegyik egysg kis animci kpben is megjelenik a kperny sarkban, amikor ppen tudomsul veszik a parancsot, vagy megtmadnak valakit. Ezeknek a karakter-animciknak az elksztsben a Digital Reality segtette a Stormregion csapat munkjt.
Igen jl sikerlt a klnbz napszakok s idjrsi viszonyok megjelentse is. Lthatunk est, havazst, s vannak nappali s jszakai kldetseink. Radsul nem csak a grafikn ltszdik meg mindez, hanem a hangokban is, este pldul egysgeink suttogni kezdenek. Kln ltvnyos hats mg a mennydrgs s a villmls egyttese, mely nha a frszt hozta rm. A kldetsek kztt amgy jpofa elre renderelt animcik vannak, termszetesen a kt harcol fl fszereplsvel.
Mivel magyar fejlesztsrl van sz, termszetesnek tekinthetjk, hogy az egsz jtk anyanyelvnkn szl hozznk. Olyan sznszek adtk hangjukat a jtkhoz, mint pldul Cseke Pter, Selmeczi Roland s Szokol Pter. (Tovbbi magyar hangok: F. Nagy Zoltn, Gth Pter, Hannus Zoltn, Kassai Kroly, Lzr Sndor) A magyar mellett angol, nmet s francia verzija is kszlt a jtknak. Az angolban a nyulaknak francia, a malacoknak pedig nmet akcentusuk van, a nmetben pedig – mely a fejlesztk szerint hang tekintetben a legjobban sikerlt vltozat – a South Park nmet szinkronhangjai kzl is kzremkdtek.
A hangok amgy is igen jl sikerlt rszt kpezik a jtknak. Mindegyik egysghez hangok tucatja tartozik, ami igen vltozatoss teszi az egszet. Mindenki hangosan veszi tudomsul a r bzott feladatot („Egyik lbam itt, a msik meg ott!”, „Sietek, ahogy tudok!”, „Megyek, megnzem, mi van ott.” vagy „Nekem ez nem tetszik!”), harc sorn pedig egymst fenyegetik a csapatok, vagy pp krrvendenek („Gyertek kis pattog szrcsimbkok!”, „Az elbb mg volt itt egy nyl... Vagy mgse?”). Zent csak a menkben hallhatunk (de ott az jl illeszkedik a jtk hangulathoz), kldetsek sorn csak a krnyezeti hangokat hallhatjuk, a madrcsicsergstl a templomi krusig. Taln nem is baj, hogy nincs zene a jtk sorn, a sok egysg-zenettl gyse figyelnnk r oda, gy pedig mg inkbb rtereldik figyelmnk a tbbi hangra, s hamarabb szrevesszk (meghalljuk), ha megtmadnak bennnket :-)
Kritizlni taln egyetlen dolgot lehetne, ez pedig a mestersges intelligencia. Sajnos sokszor figyelhet meg, hogy az egysgek nem igazn tudjk, hogy merre induljanak el, vagy egyszeren sszetkznek s lellnak. Ez hossz tvon zavar, mert ilyenkor egyesvel kell kijellgetni az egysgek clpontjt, de remlhetleg egy patch majd segt a problmn.
A jtk tartalmaz multiplayer lehetsget is, ngyfle jtkmdban. Van hagyomnyosnak tekinthet Deathmatch s Capture the Flag (br ebben a cl nem a hagyomnyos, itt ugyanis sajt zszlnkat kell az ellenfl kiindulsi pontjra vinnnk), valamint a kevsb ismert Countdown (bizonyos idn bell a legtbb pontot szerz jtkos nyer) s Domination (elre kijellt pontokat kell birtokolni, amg ez fennll, SP-t kapunk, s aki legtovbb brja, az nyer). Ketttl nyolc szemlyesre tervezett plyk vannak. Indulskor mindenki meghatrozott ponttal kezd, s olyan md is van, melyben folyamatosan kapunk 3 percenknt pontokat. Helyi hlzaton vagy az interneten keresztl jtszhatunk, ez utbbit a GameSpy hlzatnak segtsgvel.
A hazai fejleszts jtkok tesztelse sorn kiss elfogultak szoktunk lenni, de azt hiszem, ez rthet. A S.W.I.N.E. esetben is teljesen jogosnak rzem a magas pontszmokat, hiszen egy tnyleg minden tekintetben nagyszer programot kaptunk. A grafika csodaszp, a hangok viccesek, s az egsz jtk hangulata magval ragad. Mindemellett a kisebb hinyossgokat, hibkat mr nem is vesszk szre.
|